malinvikstrm.blogg.se

Varför all kroppsfixering?

Publicerad 2015-08-14 22:01:55 i Allmänt,

 
När jag sitter här en fredagskväll i soffan och skummar igenom olika bloggar blir jag nästan både arg och ledsen. Jag menar vi lever i en social värd om hur man ska och inta ska se ut för att bli respekterad i sammhället. Antingen  är man för tjock, för smal, för musklig osv. Även jag står i spegeln både hemma och i skolan och tänker på allt jag skulle vilja ändra på med min kropp. Men egentligen är det kanske inte så förvånande då man alltid får höra (speciellt innom idrottens värld) att man måste ändra på något med sin kropp hela tiden för att lyckas, som t.ex. bli samalare, större lår muskler, mindre lår muskler osv. Kolla i vilken tidning som helst eller nyhets sajt så kan jag lova er att man kommer hitta minst 3st artiklar eller reklamer om träning, hälsa och hur man ska gå ner i vikt. Så länge man mår bra borde man väll egentligen inte behöva ändra på något i sitt liv? En tjej ska inte behöva svälta sig bara för att en kille (eller tjej) ska kunna gilla henne! Jag själv vet om att det är svårt att inte jämföra sig själv och sin kropp med kändisar eller alla olika fittnes bilder som lägs ut på olika sociala medier! Men jag har också erfarenheter utav att svimma i korridoren i skolan, på gymmet, i duschen hemma i hallen utav energi brist. Att bli yrslig och se suddigt nästan varje träningspass och att konstant känna sig helt slut i kroppen. Det är inga roliga upplevelser eller känslor. Så egentligen vad har jag att säga till om detta? Kanske inte så mycket då jag är ett prima exemplar utav att påverkas utav sammhället och sociala medierna.. Jag vet så väl om den där känslan om att känna sig helt värdelös, äklig och ful. Men jag önskar ändå att någon dag kunna kolla mig i spegeln och inte känna några krav på att jag måste ändra något med min kropp utan bara känna mig bekväm med mig själv och min kropp. Kommer mest troligt inte hända imorgon eller om en vecka men en dag kanske. När jag tänker på det så känner nog i princip alla vi ser upp till den känsla lite då och då för varfar annanrs skulle alla modeller och kändisar ha sådan kropps mani som dom har? 
Men det jag vill få sagt med detta är att alla ni där ute som känner att ni behöver ändra er på något vis, ta er en titt i spegeln ordentligt och tänk efter varför ni behöver ändra på det. Om det bara är för att någon annan säger det eller för att ni tror att folk kommer tycka bättre om er då vill jag bara säga till er att NI är perfekta precis som NI är! Ni ska inte svälta er för någon annans skull och för att bli respekterade av någon annan! Ta hand er själva och er kropp!
 
/M
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Malin Vikström

21y/o Stockholm Tränarstudent

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela