malinvikstrm.blogg.se

Bostad sökes i Stockholm

Publicerad 2015-07-15 14:44:58 i Allmänt,

Jag är just nu på jakt efter ett nytt boende i Stockholm pga att det nuvarande andrahandskontraktet jag och min bror har i Solna går ut, samt att min brors tjej ska flytta in med min bror så är inte längre optimalt att dela boende med honom. Men att hitta boende i Stockholm är verkligen inte det lättaste. Och om man är student som jag är, är det nästan intill omöjligt om man inte har föräldrar som kan betala åt än. 
Jag har stått i bostadskö i 2år på SSSB.se ( stockholmstads studentbostäder) och ändå har jag ingen chans på någon bostad. Det jag ev skulle kunna ha möjlighet att få tag på är rum i korridor som innebär att dela kök med ca 9 personer. Visst det är inte det farligaste men den erfarenhet jag har från att ha bott i korridor i 5månader första gången jag flyttade ner till stockholm var inte positiva.. Folk snodde både mat och köksredskap, varken diskade eller städade efter sig och hade ofta med sig vänner och satt i köket och blev irriterade om man kom in i köket för att laga mat eller för att hämta något ur kylskåpet. Inte det mest optimala precis. Så jag är på jakt efter en 1-2a till mig själv. Men som sagt, även fast jag stått i kö i 2år har jag ingen chans att få någon. 
Står även i kö på Stockholm.bostad.se och även där är jag chanslös till att få något boende. 
Så hur ska jag som student då göra nu när jag behöver flytta ut ur mitt nuvarande bornde? Alla privata uthyrningarna som finns på blocket eller andra sidor ligger hyrorna upp mot 10000kr/månaden eller mer och det är alldeles för dyrt för mig och de flesta studenterna i Sverige. Jag har ändå fullt studielån från CSN och det innebär att jag får ut ca 9000kr/månaden som ska räcka till hyra, mat, SL-kort samt skolböcker osv. Då kan man omöjligt betala en hyra på 10000kr/mån! 
Min plan är att även jobba lite extra på sidan av mina studier på högskolan, jag kommer jobba lite som tränare åt en skridskoklubb i Stockholm samt att jag är uttagen att vara med i tränarutbildning i ungdom/juniorlandslaget så så allt för mycket extra tid för jobb finns inte där. Så jag frågar ännu en gång, hur tusan ska man som student kunna få tag på en lägenhet och samtidigt kunna betala hyra och allt? 

Om det finns någon som kan svara på det eller som vet någonstans jag kan få tag på en lägenhet i Stockholm får ni gärna dela med er till mig. 

/M 

Kommentarer

Postat av: Moa lindgren

Publicerad 2015-07-15 15:50:52

Bygg ett eget kök i ett studentrum, de har jag gjort i min! Vattenkokare, micro och sen har jag en miniugn men kokplattor på :-) funkar perfekt :-)

Svar: Ja blir nog så till slut. Det skulle dock vara skönt med ett kök :P Blivit bortskämd nu när jag bor i en 3a :P
Malin Vikström

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Malin Vikström

21y/o Stockholm Tränarstudent

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela